Buurtbalans

Iedereen kan met Buurtbalans beginnen. Het is een laagdrempelige werkwijze en schakel ons vooral in als je hulp nodig hebt!

Informatie en kennis is de basis van Buurtbalans

Buurtbalans is een werkwijze waar het delen van kwantitatieve informatie en ervaringskennis over de buurt een belangrijk onderdeel is. Het is de bedoeling dat samenwerkingspartners in de buurt deze informatie bespreken en betekenis geven. Zo ontstaat er een gedeeld beeld over de situatie in de buurt. Het resultaat daarvan is dat er beter besproken wordt wat de buurt nodig heeft. Er worden betere afwegingen gemaakt en er wordt goed afgestemd en samengewerkt. Dit leidt tot gerichtere uitvoering en effectiever werken.

Stappenplan

Tijdens Buurtbalans kom je een paar keer met andere professionals samen en doorloop je zes stappen. Stap 1 is de voorbereiding op de start. Tijdens stap 2 t/m 4 werken jullie aan een analyse. Bij stap 5 bepaal je samen de gewenste resultaten. Stap 6 is de evaluatie van wat er is bereikt en je kijkt vooruit. In het Stappenplan staat voor elke stap duidelijk het doel, de vorm en de benodigdheden beschreven.

Let wel: het Stappenplan is bedoeld als inspiratie en hulpmiddel. Het is geen ontwerp dat vastligt. Hoe je met Buurtbalans aan de slag gaat, hangt af van het contact met andere professionals in de buurt en van de complexiteit van de problemen. Ken je elkaar redelijk goed en werk je al samen? Dan worden jullie het ook sneller eens over Buurtbalans. Hebben jullie nog weinig contact? Dan is er misschien wat meer voorbereiding en tijd nodig.

Verhalen uit de praktijk

Er zijn veel bijzondere verhalen te vertellen en te lezen over Buurtbalans in de praktijk. Lees hier verder voor inspiratie!

Leer- netwerkbijeenkomsten

  • Meld je aan voor de Buurtbalans leer-netwerkbijeenkomsten met een mailtje en blijf op de hoogte van alles wat we georganiseerd hebben en nog gaan doen

Voorbeeldafspraken over privacy

Als het gaat om kwantitatieve data wordt bij Buurtbalans gebruik gemaakt van bestaande publieke informatiebronnen. Daarnaast kan het nodig zijn om verdiepende informatie op te halen, zoals nadere data van afzonderlijke partners of data op een lager schaalniveau dan openbaar beschikbaar.
Zodra het gaat om het delen van data, is het om redenen van privacy en security nodig afspraken te maken over de manier waarop daarmee wordt omgegaan. Om welk soort data gaat het, hoe delen we die en met welk doel, hoe lang blijft de informatie bewaard?
Samenwerkingspartners in Buurtbalans-projecten wordt gevraagd om de volgende afspraken te gebruiken als voorbeeld voor zelf te maken afspraken.

We maken de volgende afspraken
Wanneer we verdiepende informatie opvragen bij een organisatie, hanteert de bronhouder de eigen privacyregels en maakt zelf de afweging of zij tot levering bereid is.
Daarbij kan de bronhouder rekening houden met de volgende afspraken door de partners in het Buurtbalans-project:

  1. We wisselen geen persoonsgegevens uit.
  2. We wisselen wel ervaringskennis uit. Daarbij zorgen we ervoor dat die niet herleidbaar is tot personen.
  3. We wisselen wel geaggregeerde/gegenereerde kwantitatieve data uit, en doen dat op een zo laag mogelijk schaalniveau (denk aan postcode 6, straat- of blokniveau). Hierbij gelden de volgende vuistregels:
    • Alleen optellingen vanaf 10 of meer worden weergegeven. Bij lagere aantallen wordt afgerond op vijftallen om onthulling te voorkomen. Ook kan dan gekozen worden voor een hoger schaalniveau.
    • De optellingen mogen niet meer dan 90% van het totaal vormen om groepsonthulling te voorkomen.
    Voorbeeld van groepsonthulling: als van alle 50 adressen in een straat op 48 adressen iemand woont die drugs gebruikt, dan mag dit niet gedeeld worden, omdat een andere persoon dan met grote waarschijnlijkheid kan herleiden dat bewoners van die straat drugs gebruiken.
    • We wisselen alleen data uit die relevant is voor het specifieke doel van Buurtbalans: de informatie is nodig om met de deelnemers tot een gedeelde en gedegen analyse te komen over de problematiek in de buurt en wat die nodig heeft. Dit doel kan per Buurtbalans-project worden aangescherpt en aangepast in de afspraak worden opgenomen, als de doelbinding maar goed omschreven is.
    • We wisselen de informatie alleen uit tussen de professionals die in het Buurtbalans-project samenwerken. Hij wordt niet gedeeld met derden.
    • De informatie mag niet gebruikt voor andere doelen dan die die in het Buurtbalans-project zijn afgesproken.
    • De data wordt niet langer bewaard dan nodig is voor het Buurtbalans-project.
    • In de project-rapportage rapporteren we over de relevante inzichten en conclusies op basis van de data. Gevoelige data worden niet opgenomen.
  4. Wanneer de bronhouder toepassing van bovenstaande vuistregels onvoldoende waarborg vindt, dan kan met de bronhouder het volgende worden afgesproken:
    • De informatie:
    • wordt op een andere manier gevisualiseerd, waardoor risico op herleiding tot personen verder wordt voorkomen en alleen getoond of mondeling gedeeld zonder te worden vastgelegd en opgeslagen, zodat hij toch gebruikt kan worden ten behoeve van een goede duiding en verdiepende analyse over de buurt.
    • De bronhouder kan contact opnemen met de projectleider van het Buurtbalans-project of met de onderzoeksadviseur van het stadsdeel voor overleg en eventuele verdere afspraken.

Handige bestanden

Hieronder vind je handige bestanden die je kunt gebruiken bij Buurtbalans. Mis je iets of heb je vragen? Neem dan contact op met Kirsten Simhoffer!

Kirsten Simhoffer (Gemeente Amsterdam) en Andy Tarenskeen (Leger des Heils)
Bron: Leger des Heils

Hou het klein

Wat betreft de complexiteit van de problemen: we adviseren om het bereik van Buurtbalans redelijk klein te houden en samen het doel af te bakenen. Soms is sprake van een haast onontwarbare kluwen aan problemen. Kies dan samen één probleem en los dat op. Het motiveert als je op korte termijn resultaat boekt. In een nieuwe fase kun je dan een volgend probleem aanpakken.

…en hou de vaart erin

Je hoeft niet per se per bijeenkomst één stap te doorlopen. Soms kun je twee stappen in één sessie doorlopen, soms zijn meerdere sessies nodig voor één stap. Met elkaar bepaal je hoeveel tijd er nodig is voor de voorbereiding op de volgende bijeenkomst. Bij voorkeur verstrijkt er niet te veel tijd, denk aan 3 tot 4 weken tussen de bijeenkomsten. Zo hou je de vaart erin en hou je de voortgang vast. Met te lange tussenpozen bestaat het risico dat de groep vooruitgang verliest.