Wat kan een woningcorporatie doen als een huurder overlast veroorzaakt?
Woningcorporaties hebben een eigen overlastprotocol. Vaak is dit als bijlage gevoegd bij een huurcontract. In geval van overlast gaat de corporatie eerst in gesprek met de bewoner om erger te voorkomen. De bewoner krijgt een waarschuwing. De woningcorporatie legt een dossier aan.
Blijft de overlast voortduren, dan wordt de rechter gevraagd de huurovereenkomst te ontbinden. Daarna kan de huurder in aanmerking komen voor het Laatste Kansbeleid om te voorkomen dat veroorzakers van extreme (buren)overlast door een ontruimingsprocedure dakloos worden. Onder strikte voorwaarden kunnen zij (als laatste kans) nog eenmaal een andere woning aangeboden krijgen, op voorwaarden dat zij hulp en begeleiding accepteren.
Als een bewoner van een Omslagwoning overlast veroorzaakt, neemt de woningcorporatie direct contact op met de zorgaanbieder/begeleider. De zorgaanbieder heeft een eigen overlastprotocol. De zorgaanbieder/begeleider maakt afspraken met de cliƫnt, bewaakt de naleving van de afspraken en koppelt dit terug aan de woningcorporatie.