
De Tien Werkafspraken in de praktijk bij Stadgenoot
Corporatiemedewerkers Marella, Chanti en Linda zijn betrokken bij de huisvesting van kwetsbare groepen. Ze zijn het er over eens dat de samenwerking met zorgaanbieders en de gemeente over het algemeen goed verloopt. Al zijn er nog wel verbeter- en aandachtspunten.
Marella Verhagen is adviseur Klant & Woning. Zij is vanuit Stadgenoot betrokken bij de implementatie van de Tien Werkafspraken. Als de afspraken tot vaak voorkomende problemen leiden in de uitvoering, dan krijgt zij een signaal. Zoals van haar collega Chanti Tjon-A-Joe, medewerker Zorg & Overlast van Stadgenoot. Zo nodig kunnen er dan aanvullende afspraken worden gemaakt. ‘De hoofdlijnen van de afspraken zijn wel duidelijk, maar de regels bieden veel ruimte. En niet altijd zijn alle woonbegeleiders op de hoogte van die regels, aldus Chanti. Marella vult aan: ‘Het bespreken van dit onderwerp staat nu wel op de agenda. Maar zoiets invoeren kost ook tijd.’
Kwaliteit van de match
Linda de Ruyter werkt al jaren bij Stadgenoot, als medewerker Bijzondere Verhuur. Ze ziet de druk op de woningmarkt. ‘Sinds de Tien Werkafspraken zijn gemaakt, wordt er meer gestuurd op cijfers, het is strakker. Op zich goed natuurlijk, maar er moet ook worden gekeken naar de kwaliteit van de match. En het halen van het aantal te huisvesten kwetsbare bewoners is moeilijk, omdat er steeds minder geschikte woningen zijn. Een cliënt heeft behoefte aan een overlastvrije woonplek, dit draagt bij aan een succesvol traject.’
Woningruil
Het onderwerp woningruil houdt Linda bezig: ‘Nieuw in de werkafspraken is dat de instelling de mogelijkheid heeft om cliënten van woning te laten ruilen. Dit zijn voor de corporatie nieuwe verhuringen. Het is een uitbreiding van het Programma Huisvesting Kwetsbare Groepen (PHKG), die voor de corporatie meer werk oplevert. Helaas is er voor het uitvoeren van het gehele PHKG bij de corporatie geen personele uitbreiding. Dat vind ik jammer.’
‘Gat’
‘Wat ik mis in de Tien Werkafspraken’, zegt Linda, ‘is de optie dat het soms gewoon niet lukt met een bewoner. Ze kunnen nu niet zomaar weer terug naar de instelling waar ze woonden. Terugkeer naar een ander soort opvang zou de basis moeten zijn van alle afspraken. Doordat dit niet of niet voldoende is geregeld, blijven cliënten die overlast geven te lang in de woning. Andere huurders hebben daar soms heel veel last van. Dat “gat” in de werkafspraken moet naar mijn idee nog worden gedicht.’
Contact
Gelukkig ziet ook Linda zeker wel goede afspraken: ‘Waarmee ik erg blij ben, is dat er nu altijd een kennismakingsgesprek is met de nieuwe kwetsbare bewoner. Ook met de begeleider is er nu vanaf het begin contact, waardoor je elkaar makkelijker benadert en sneller kunt handelen als dat nodig is.’