De tien werkafspraken in de praktijk bij Hvo-Querido

Onlangs zijn de tien werkafspraken tussen zorgaanbieders, woningcorporaties en de gemeente herzien. Wat betekenen deze afspraken voor de cliënten en voor de professionals die er mee werken?

Viola Stekelenburg is zorgcoördinator bij HVO-Querido. ‘Vanuit ons Expertisecentrum geef ik Housing First trainingen; daarin neem ik de Tien Werkafspraken altijd mee. Ik ervaar het als een prettig samenwerkingsdocument. Sinds deze afspraken op papier staan, kunnen we sneller met elkaar schakelen vanuit de verschillende disciplines. Onze cliënten liggen -vaak alleen al vanwege hun voorkomen- onder een vergrootglas. Er ís ook vaker iets aan de hand, en dan is het fijn als je elkaar snel weet te vinden en dezelfde taal spreekt.’

Betere matching

‘Een ander voordeel is dat de matching van cliënten op de woning nu beter verloopt’, aldus Viola. ‘Een voorbeeld: cliënt is afgekickt en wil niet terug naar de wijk waar hij woonde, omdat daar de dealers hem al weer staan op te wachten. Bij de matching wordt daar rekening mee gehouden en komt hij dus niet terug binnen zijn “ongezonde netwerk.” Wijkbeheerder Viola geeft ook aan dat de tien werkafspraken tot kortere lijnen leidt. ‘Bijvoorbeeld: de wijkbeheerder komt nu standaard op kennismakingsbezoek. Voorheen was dit pas het geval als er problemen waren. Doordat de cliënt de wijkbeheerder kent, is het makkelijker om met elkaar in gesprek te gaan als er toch problemen ontstaan.’

Regels

 Zijn er alleen maar voordelen te noemen? Viola: ‘Natuurlijk horen we soms tijdens de trainingen wel kritische kanttekeningen: “Nóg meer regels?” Mijn antwoord daarop is altijd dat het uiteindelijk gaat om de cliënten. Hoe beter wij onze afspraken en verantwoordelijkheden in beeld hebben, des te meer baat zij daarbij hebben.’ Zelf ziet Viola ook wel een nadeel: ‘Het is soms lastig om vooraf al doelen met cliënten op te stellen, en dat botst ook met de Housing First gedachte. Het valt lang niet altijd te voorspellen wie wel en wie uiteindelijk toch niet kan uitstromen.’

Creatieve touch

Tenslotte benadrukt Viola dat bij HVO-Querido wordt gewerkt vanuit de visie dat de cliënt het zélf doet, en dat de begeleider hierbij helpt. Maar zijn de tien werkafspraken niet te abstract voor veel cliënten? ‘Dat klopt, maar wij gaan altijd op zoek naar een creatieve vertaling van de afspraken.

Een voorbeeld is “goed nabuurschap”: We stimuleren de cliënt om kennis te maken met de buren. Om ze een handje te helpen krijgen ze een reep chocolade die ze aan hun buren kunnen geven ter kennismaking. Bij de chocolade zit een kaartje met de tekst “Aangenaam kennis te maken” en de boodschap dat ze altijd kunnen komen aankloppen voor een kopje suiker. Daarnaast hebben we brievenbusstickers gemaakt waar op staat “Geen reclame – geen huis aan huis – wel een kopje suiker.”’

De tien Werkafspraken Thuis in de Wijk

Meer verhalen